Ja mielestäni juuri nyt sosiaalisen median louhinta on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Kuten viime aikoina on paljon puhuttu, suomalainen yhteiskunta ja keskustelukultttuuri on tällä hetkellä hieman tulehtuneessa tilassa ja varsinkin pakolaiskriisin seurauksena ja tiimoilla (some)keskustelu on kärkästä. Tämän seurauksena jopa eräät uutismediatkin ovat menneet ja sulkeneet kommenttiosioitaan nettisivuiltaan.
Valitettavasti suomalainen yhteiskuntatiede ei mielestäni ole tarpeeksi tarttunut somen tutkimiseen. Varsinkin politiikan tutkimuksessa sosiaalista mediaa voisi käyttää tutkimusten aineistona paljon nykyistä useammin ja monipuolisemmin. Perinteinen media rakastaa raportoida "annoin mummolle 50 senttiä"-sankaritarinoista ja ottaa Twitter-hashtagit osaksi jokaikistä keskusteluohjelmaa. Syvällisemmin sosiaalista mediaa hyödyntävät uutisjutut ovat kuitenkin harvinaisempia, mutta eivät onneksi olemattomia. (esim. tämä juttu on ihan näppärä)
Tällä kertaa en kuitenkaan tahdo mennä analysoimaan turvapaikanhakijoista käytävää keskustelua tai mitään muutakaan ahdistavaa vaan ensimmäisen FB-louhintani aihe on kepeämpi. Inspiraationa toimi Naisasialiitto Unionin tilasto siitä, että suomalaista pörssiyhtiötä johtaa useammin Juha kuin nainen. Facebookin rajapinta ei käyttäjistä juuri tarjoa muuta infoa kuin nimen, joten teen nyt saman tempun ja teen yhteiskunnallisia päätelmiä etunimen pohjalta. Seuraavana sanapilviä Facebookissa eri puolueiden viesteistä tykänneiden etunimistä.
Metodista lyhyesti: haen Facebookin avoimen rajapinnan kautta puolueen omalla Facebook-sivulla julkaisemat viestit (rajapinta rajoittaa palautetut viestit sataan eli aineistona on puolueen 100 viimeistä viestiä). Simppelillä luupilla voin hakea rajapinnasta jokaisen yksittäisen viestin tarkemmat tiedot ja kaivaa niistä esiin tykkääjien nimet. Tämän jälkeen poistan duplikaatit eli jäljelle jää uniikit nimet (Matti Meikäläinen esiintyy vain kerran vaikka olisikin tykännyt jokaisesta Piraattipuolueen julkaisemasta viestistä. Toki virhe tapahtuu jos on olemassa kaksi eri Matti Meikäläistä. Tämän olisi voinut kiertää kikkailemalla käyttäjäID:n kanssa, mutta jätin sen nyt tekemättä, kokien ongelman olevan sen verran merkityksetön ja harvinainen).
Tämän jälkeen poistan sukunimen ja teen sanapilven 150 useimmin esiintyvästä nimestä. (onneksi viime kerralla tein päätöspuita niin olen todistanut osaavani tehdä muutakin kuin sanapilviä. Nyt kuitenkin lisäbonuksena värit!). Puolueina ovat kaikki eduskuntapuolueet sekä eduskunnan ulkopuolisista jonkinlaiset aktiiviset Facebook-sivut omistavat Itsenäisyyspuolue ja Piraattipuolue.
Ja tässä sanapilvet sekä pientä informaatiota tykkääjien ja tykkäysten määrästä:
Vihreät: tykkääjiä 6971, tykkäyksiä yhteensä 20171, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 2,89
Perussuomalaiset: tykkääjiä 6120, tykkäyksiä yhteensä 25016, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 4,09
Kokoomus: tykkääjiä 5529, tykkäyksiä yhteensä 21367, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 3,86
SDP: tykkääjiä 3864, tykkäyksiä yhteensä 16401, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 4,24
Keskusta: tykkääjiä 6629, tykkäyksiä yhteensä 34605, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 5,22
Vasemmistoliitto: tykkääjiä 3851, tykkäyksiä yhteensä 13726, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 3,56
Kristillisdemokraatit: tykkääjiä 882, tykkäyksiä yhteensä 3505, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 3,97
RKP: tykkääjiä 3736, tykkäyksiä yhteensä 13824, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 3,70
Piraattipuolue: tykkääjiä 2034, tykkäyksiä yhteensä 7579, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 3,72
Itsenäisyyspuolue: tykkääjiä 960, tykkäyksiä yhteensä 5132, tykkäyksiä per tykkääjä keskimäärin 5,35
Vihreät on siis vahvasti naisten suosiossa. Nimet viittaavat myös hieman nuorempaan kaartiin. Sivuilla on paljon tykkääjiä, mutta yksi ihminen tykkää keskimäärin vain vajaasta kolmesta viestistä per 100. Vihreät on siis kokoonsa nähden suuri somepuolue, mutta sen tykkääjät eivät ole niin aktiivisia kuin monella muulla puolueella.
Perussuomalaiset on tässäkin asiassa Vihreiden peilikuva hyvin maskuulinisella nimikattauksellaan. Nimenomaan Naisasialiitto Unionin viestin valossa on hauska nähdä Juha yleisimpänä nimenä (119 eri tykkääjää). Perussuomalaisilla on suhteellisen paljon uniikkeja tykkääjiä, jotka ovat myös verrattain aktiivisia, tykäten keskimäärin neljästä viestistä.
Kokoomus on sukupuolten välillä aika tasapuolinen, kuten myös SDP. Kokoomuksen nimet vaikuttavat ehkä hiukkasen uudenaikaisemmilta, joka voisi viitata alhaisempaan keski-ikään, mutta tämä on vain puhdasta spekulaatiota. Kokoomuksella on enemmän uniikkeja tykkääjiä, mutta Demareiden tykkääjät ovat aktiivisempia. Kumpikin on somemaailmassa Perussuomalaisia ja Vihreitä pienempiä.
Keskustankin nimipaletti on varsin tasapuolinen sukupuolten välillä. Keskusta kuitenkin yllättää vahvalla somepreesensillään, ollen uniikkien tykkääjien määrässä vain Vihreiden takana ja tykkäysten kokonaismäärässä aivan omalla kymmentuhat-luvullaan. Kun puolueella menee kovaa niin se näkyy myös sosiaalisessa mediassa.
Vasemmistoliitto on somemaailman harmaa, hajuton ja mauton. Sukupuolijakaumasta ei voi tehdä suuria päätelmiä ja tykkääjien ja tykkäystenkin määrässä puolue on harmaata keskikastia.
Kristillisdemokraatit on naisvoittoinen puolue, jonka kannattajien nimet ovat silmiinpistävän vanhahtavia. Pikanttina detaljina on puolueen kannattajien vanhempien mieltymys "Marjaan" ja sen johdannaisiin; Marjojen lisäksi aktiivisina tykkääjinä on Marjaliisoja, Marjaleenoja ja Marjattoja. Uniikkien tykkääjien määrässä KD on somekääpiö, mutta tykkääjillä on kelvollinen aktiivisuus.
RKP:n tykkääjillä on erikoisen usein ruotsinkielinen nimi.
Eduskunnan ulkopuoliset pienpuolueet näyttävät olevat miesten leikkikenttiä. Niin Piraattipuolueen kuin Itsenäisyyspuolueenkin viesteistä on harva nainen uskaltautunut tykkäämään. Piraateilla on eduskunnan ulkopuoliseksi puolueeksi kiitettävä määrä uniikkeja tykkääjiä. Itsenäisyyspuolueella taas on fanaattisimmat someaktiivit suurimmalla keskimääräisten tykkäysten määrällä per tykkääjä.
Valitettavasti avoimen rajapinnan kautta ei enää saa käyttäjistä kaivettua esiin informaatiota (kuten sukupuoli, syntymäaika, koulutus), joten analyysin välineet puolueiden kannattajien jatkoprofiloimiseksi sosiaalisen median avulla jäävät vajaaksi. Facebookin avoin rajapinta onkin parhaimmillaan tekstianalyysin teossa. Ja tähän on vielä tarkoitus palata myöhemmin.
Mutta toivottavasti tämäkin tarjosi muutamat naurut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti